management-quran-sunnahموانع تحقيق در باره مديريت در اسلام‏
1. تبليغ فراوان مديريت رايج غربى.
2. عدم حاكميت اسلام در قرون اخير.
3. دين‏زدايى پس از رنسانس.
4. وضعيت فلاكت‏بار مسلمانان.
5. مقايسه وضعيت مسلمانان با كشورهاى پيش‏رفته.
6. عدم تحول اساسى و انقلابى در ساختار علمى كشور، اعم از حوزه و دانشگاه.
7. غرق شدن در روزمرگى‏ها و باورنداشتن توانايى‏هاى خود.
8. عدم توجه چند قرنه به اسلام، به عنوان مكتبى كه چهارچوب عمل اجتماعى را مشخص مى‏كند.
9. بى‏توجهى به نظام ادارى يا حقوق ادارى، مانند ديگر رشته‏هاى حقوق عمومى.

پيشينه مباحث مديريتى اسلام در بين دانشمندان اهل سنت‏
تدوين نظام ادارى اسلام در ميان فرهيختگان اهل سنت، مانند بسيارى از تحقيقات اجتماعى و حكومتى و سياسى ديگر، پيشنه‏اى طولانى‏تر دارد. اين دانشمندان، نسلى از كتاب‏هاى «نظام الحكم و السياسة» را بر مبناى كتاب و سنت پديد آورده‏اند كه به دلالت تضمنى يا التزامى، نظام مديريتى اسلام را نيز معرفى كرده‏اند. در اين ميان، بعضى آثار يادشده، بالمطابقه به مباحث ادارى اسلام پرداخته‏اند.
اولين و قديمى‏ترين پژوهش در اين زمينه، مربوط به على بن محمد بن مسعود خزاعى (متوفاى 789ق.) است كه تحت عنوان تخريج الدلالات السمعية على ما كان فى عهد رسول الله (ص) للحرَف و الصنائع و العمالات الشرعية در فاصله سال‏هاى 776 تا 786، از 66 تا 76 سالگى نگاشته است. خزاعى كه به قول دكتر محمد عماره غواص ماهر اقيانوس سنت و معمار سازمان دولت شامخ دينى است، اين هنر را نشان داد كه نظام ادارى اسلام را، كه در كتاب‏هاى مختلف سيره و مغازى پراكنده و مانند دانه ‏هاى تسبيح، از هم گسيخته بود، به شكل پيوسته عرضه كرد. پانصد سال بعد، رفاعه طهطاوى (متوفاى 1290ق) اين كتاب را تلخيص كرد و جزئى از كتاب نهاية الايجاز فى سيرة ساكن الحجاز قرار داد.
ابن ادريس كتانى، عالم مغربى نيز از كتاب خزاعى به اعجاب آمده، بر آن تعليقه زده و به اجزا و فصول آن افزود و اثرى را تحت عنوان تراتيب الاداريه پديد آورد. البته نسخه‏اى كه كتانى به آن دست يافت، فاقد جزء دهم (آخرين جزء كتاب خزاعى) و ناقص بود.
فاصله چند قرنه بين خزاعى و طهطاوى و كتانى نشان مى‏دهد كه در دوره‏اى طولانى، كتاب كتانى ناشناخته بوده است. البته اكنون كتاب تراتيب، از كتاب تخريج شهرت بيش‏ترى دارد. اين آثار فقط نشان‏گر وجود مجموعه حرفه ‏ها و صنايع و اعمال و نصب مسؤولان و متخصصانى براى آن‏ها توسط رسول خدا (ص) است و از اصول و كليات مديريت خالى است، كه در حقيقت، بيان گر وجود سازماندهى و تقسيم كار در حكومت و مديريت رسول خدا (ص) است بدون اين‏كه قواعد مديريتى استخراج شود.
البته پيش‏گامى نامبردگان در مباحث ادارى اسلام، در ميان اهل سنت و نيز سابقه بيش‏تر دانشمندان اهل سنت از شيعه، نكاتى است كه از موارد فوق به ‏دست مى‏آيد. بعدها اين سيره تكامل يافت و تاكنون ادامه دارد.
نكته مهم، تكيه قابل توجه پژوهش‏هاى اهل سنت بر سيره نبوى است، در حالى كه دانشمندان و مديريت‏ پژوهان شيعى، بر سيره علوى در مديريت تأكيد كرده ‏اند.

 

دانلود کتاب

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *