productivity-slumpابداع تکنولوژی‌های نوین که به‌منظور صرفه‌جویی در زمان، بهبود بهره وری و بهینه‌کردن عملکرد ایجاد شده‌اند دیگر تبدیل به امری عادی در دنیای امروز شده‌اند. باور عمومی بر این است که این تکنولوژی‌ها با دقت و سرعتی که به ارمغان می‌آورند بهره وری سازمانی را بهبود می‌دهند. ولی جالب است بدانید که بر اساس تحقیق گسترده‌ای که اخیراً توسط تنی چند از پژوهشگران منابع انسانی انجام‌شده است؛ تکنولوژی‌های نوین یکی از بزرگ‌ترین موانع بهره وری در محل کار محسوب می‌شوند! در این پژوهش از ۲۱۳۸ حرفه‌ای منابع انسانی و ۳۰۲۲ کارمند تمام‌وقت پرسیده شد: “چه عواملی موجب اتلاف وقت کارمندان در محیط کار می‌شود؟” بر اساس رتبه‌بندی پاسخ‌ها و میزان تکرار عوامل مشخص شد که از ده عامل اول ضد بهره وری ۵ عامل مربوط به استفاده از تکنولوژی‌های نوین است.

نکته نگران‌کننده در این رابطه این است که عادات وقت تلف کن و ضد بهره وری کارکنان فقط به بهره وری فردی آسیب نمی‌رسانند بلکه می‌توانند کل عملکرد سازمان را دچار مشکل کنند. این عوامل می‌توانند به‌صورت دومینویی آثار منفی شدیدی همچون تخریب روابط با مشتری، افزایش هزینه و کاهش فروش و درآمدهای سازمان را به وجود آورند. درواقع هرچند نظریه‌پردازان و پژوهشگران سر این موضوع که آیا بهبود بهره وری فردی درنهایت منجر به بهبود بهره وری کل سازمان می‌شود دچار اختلاف‌نظر و ابهام هستند و تحقیقات تجربی در این زمینه قاطع و پاسخگو نیست ولی تقریباً همه شواهد موجود نشان می‌دهد که کاهش بهره وری فردی درنهایت بهره وری و عملکرد سازمان را دچار مشکلات شدید می‌کند.
البته در رابطه با آثار تکنولوژی نباید بدبین بود و این یک حقیقت است که بدون استفاده از تکنولوژی‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی نوین، سازمان به ورطه نابودی کشیده خواهد شد ولی آنچه این پژوهش به ما می‌گوید این است که نسبت به تکنولوژی و نحوه استفاده از آن در سازمان باید هشیارتر بود.
در زیر ده آفت بزرگ بهره وری که در بالا به آن اشاره شد فهرست شده‌اند:
۱- پیامک‌ها و تماس‌های تلفنی غیر کاری
۲- شایعات
۳- چرخ‌زنی در اینترنت
۴- شبکه‌های اجتماعی
۵- استراحت‌ها و گپ و گفت‌وگوهای مکرر
۶- همکاران پرسروصدا و پرحرف
۷- جلسات متعدد
۸- ایمیل
۹- سر زدن‌های بی‌موقع توسط دوستان و همکاران
۱۰- استفاده همکاران از بلندگوی تلفن به هنگام صحبت کردن

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *