variety-in-top-management-teams-does-have-impact

در سال‌های 2010- 2008 شرکت‌هايی که تیم‌های مدیران ارشد گوناگون‌تری داشتند، به لحاظ عملکرد مالی هم برتر بودند.‌این موضوع احتمالا تصادفی نیست.

دلایل بسیاری وجود دارد که بیان می‌کند شرکت‌های با تیم‌های اجرایی متنوع تر باید با همکاران خود تعامل بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، انتخاب یک تیم از مدیران ارشد با زمینه‌های فرهنگی متفاوت و با تجارب مختلف در زندگی می‌تواند چشم‌انداز استراتژیک یک شرکت را گسترش دهد و در رقابت شدید، سازمان‌هایی منتفع می‌شوند که قابلیت‌های بهترین افرادشان فراتر از استعداد سنتی برای رهبری است.

به منظور درک ‌اینکه آیا واقعیت با تئوری سازگار است، به تابلوی ترکیب هیات مدیره توجه شده است و برگشت سرمایه سهام داران (ROE) و حاشیه درآمد قبل از کسر بهره و مالیات (EBIT) برای 180 شرکت داد و ستد عمومی‌در فرانسه، آلمان، انگلیس و‌ایالات متحده در دوره زمانی سال‌های 2008 الی 2010 مورد بررسی قرار گرفته است.

به منظور امتیازدهی به تنوع تیمی‌در یک شرکت بر حضور دو دسته از افراد در تیم تمرکز شده است که اطلاعات مورد نظرشان قابل ‌اندازه‌گیری باشد.‌این دو دسته شامل گروه زنان و اتباع خارجی در تیم‌های مدیریتی ارشد است. گروه دوم نماینده مناسبی برای تنوع فرهنگی است.

تنوع و عملکرد

یافته‌های تحقیق به طور شگفت انگیزی سازگار بودند. برای شرکت‌هایی که رتبه تنوع در آنها در چارک بالای تابلوی هیات مدیره قرار دارد؛ به طور متوسط ROE آنها، 53 درصد نسبت به شرکت‌هایی که در چارک پایین قرار داشت، بیشتر بود. همزمان با آن، حاشیه‌های EBIT در شرکت‌هایی با بالاترین تنوع تیمی‌، به طور متوسط 14 درصد نسبت به شرکت‌هایی با کم‌ترین تنوع، بیشتر بود. نتایج بین کشورهای مورد مطالعه به جز یکی، مشابه بود. یک استثنا در عملکرد ROE در فرانسه وجود داشت و حتی آن جا EBIT برای شرکت‌های دارای تنوع، 50 درصد بیشتر بود.

طیف گسترده‌ای از شرکت‌های مورد مطالعه، ما را مطمئن می‌سازند که انحرافات آماری در صنعت خاص- به عنوان مثال، وقتی یک صنعت سود آور به خصوص، تعداد زیادی مدیر خارجی دارد- ناچیز هستند. ما یک تست استرس دیگری نیز انجام دادیم و بر زیرمجموعه شرکت‌های آلمانی تمرکز کردیم تا اثرات مستقل (و نه اثرات ترکیبی) جنسیت و تنوع بین‌المللی را ارزیابی کنیم.‌ این جا نیز روابط متغیرها با عملکرد قوی ارزیابی شد. تحقیق و جست‌وجو توسط همکاران که بر زنان مدیر ارشد به تنهایی تمرکز داشت و در قالب‌های زمانی متفاوتی از برنامه ما انجام می‌شدند، نتایج مشابهی به دست داد.

شرکت‌هایی با ترکیب متنوع تر در هیات مدیره به طور قابل توجهی از در آمد و ROE بیشتر بهره مند شدند.

تنوع در عمل

ما اذعان داریم که‌ این یافته‌ها، گرچه سازگار هستند؛ اما اثباتی برای وجود یک رابطه مستقیم بین تنوع تیمی‌ و موفقیت مالی نیستند. در شرکت‌هایی با عملکرد بالا، هیات مدیره ممکن است به سادگی آزادی عمل بیشتری برای دنبال کردن طرح‌ها و ابتکارات در زمینه گوناگونی داشته باشد و سایر نوآوری‌های مدیریتی ممکن است، مستقیما به رسیدن به نتایج برتر کمک کنند.

به عنوان نقطه شروع و برای بررسی واقعیت بر اساس داده‌های انباشته شده، به جست‌وجوی اثبات تایید تاثیر تنوع روی اقدامات شرکت‌های خصوصی در طول 2010-2008 پرداختیم. سال‌های 2010-2008 بازه زمانی تحت پوشش تحلیل مان بود. در تعدادی از موارد به نظر می‌رسید که تنوع نقشی حیاتی را بازی می‌کند.

در شرکت آدیداس که یکی از شرکت‌هایی می‌باشد که رتبه‌اش در چارک بالای تنوع و عملکرد است؛ رهبران ارشد، گوناگونی را به عنوان هدف استراتژیک تعیین کرده‌اند و شروع به استفاده و ساختن آن در اجزای سازمان نموده‌اند.

برای تعمیق پایه استعداد، به عنوان مثال، شرکت اهداف قوی و ژرف را برای افزایش تعداد زنان در رتبه‌بندی‌های مدیریت تعیین کرده است. امروزه، زنان 30 درصد از کل مدیران را تشکیل می‌دهد که سه سال پیش ‌این مقدار 21 درصد بوده است.

هدف شرکت برای سال 2015، 35 درصد می‌باشد.‌این تلاش، توسط سیاست‌های متعددی پشتیبانی می‌شود که شامل استخدام متعادل از هر دو جنس زن و مرد، تسهیلات مراقبت از کودکان و فرصت‌های کاری منعطف و پاره وقت است. همچنین آدیداس به منظور برانگیختن نوآوری در بازارهای جهانی، در مراکز طراحی اش تنوع را تضمین می‌کند و تعدادی از جوایز در نظر گرفته شده برای خلاقیت محصول را به دست آورده است. در میان سایر شرکت‌های عالی رتبه در‌این تحقیق، به نظر می‌رسد گوناگونی تیم مدیران ارشد استراتژی‌هایی با ابعاد میان فرهنگی را پشتیبانی می‌کند.

یک شرکت مواد غذایی جهانی که رتبه‌بندی‌اش از لحاظ گوناگونی در چارک بالا قرار دارد، یک سری از اتحادها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین‌المللی را بین سال‌های 2008-2001 انجام داده است.‌این اقدام‌ها، یک هدف استراتژیک از تمرکززدایی جغرافیایی و گوناگونی ریسک را پیش برده است؛ در حالی که تضمین می‌کند که محصولاتشان متناسب با اولویت‌ها و ارجحیت‌های متفاوت، فرهنگ‌های محلی و بازارها است. بیشترین اثر گوناگونی در سود‌های عملیاتی لحاظ شده است. همچنین در بعضی از نهادهای‌ این سرمایه‌گذاری‌های مشترک، شرکت مذکور روش‌های تولید با کارآيی بالا را کشف نمود. روش‌هایی که فراگرفته شد و پس از آن در سراسر پایه تولیدش منتشر شد. مشابها، یک شرکت مخابراتی برجسته که تیم مدیران ارشدش از تعدادی از کشورهای مختلف و افراد شایسته ستایش‌اند، به طور قابل توجهی زیرساخت‌های جهانی شبکه شرکت را گسترش دادند و سازمان قادر بود تا اهداف رشد بلندپروازانه‌اش را در بازارهای نوظهور ببیند.

زمانی که ما نمی‌توانیم روابط دقیق بین تنوع و عملکرد را کمی‌کنیم، به شرکت‌ها بهترین شیوه را پیشنهاد می‌دهیم.‌این شرکت‌های موفق به طور همزمان، به دنبال تنوع تیم‌های مدیران ارشد هستند و استراتژی‌های بلندپروازانه جهانی و عملکردهای مالی قوی دارند.

 
 
 مترجم: سودا ستاري نيكخو  |  منبع

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *