cv-mistakesمن در طول زندگی حرفه‌ی ام برای هر نوع کار، صدها رزومه فرستاده ام و شخصاً بیش از 20 هزار رزومه کاری را مرور و بررسی کرده ام. اینجا در گوگل ما بعضی اوقات در یک هفته بیش از 50 هزار رزومه هم دریافت میکنیم. پس میتوانم بگویم، من رزومه های زیادی دیده و بررسی کرده ام.

برخی ازین رزومه ها عالی هستند، بعضی هم خوب و برخی دیگری هم فاجعه. سخت ترین بخش اینست که من درین مدت 15 سال میبینم، داوطلبان بار بار همان اشتباهات مکرر را تکرار میکنند، که هریکی ازین اشتباهات میتواند مانع دست یابی به شغل مورد نظر آنها گردد. افسرده تر از آن اینست که من از روی رزومه میتوانم بگویم، این شخص، شخص خوبیست و یا هم شخصیت عالییست. اما در بازارهای کار بشدت رقابتی، مدیران استخدام نمیتوانند کیفیت کارشان را زیرسوال ببرند. یک اشتباه کوچک کافیست تا مدیر استخدام از انتخاب داوطلب شایسته هم صرفنظر کند.

 

من میدانم، شبکه اجتماعی لینکداِن (LinkedIn)، این عیوب را میتواند تاحدی بپوشاند، اما باوجود آنهم من این اشتباهات عمومی را اینجا مینویسم، به این دلیل و بشما قول میدهم که بیش از نیمی از شما حداقل یکی ازین اشتباهات را در رزومه خود دارید و من میخواهم شما با رفع آن اشتباهات هر جایکه رزومه خود را بفرستید، قبول شده استخدام شوید!

این پنج اشتباه و مشکل اساسی هست که من در بسیاری رزومه های کاری میبینم:

اشتباه 1: غلطی املایی:

این اشتباه خیلی ساده و آشکار به نظر می رسد، اما بار بار و برای بسیاری این اشتباه اتفاق می افتد. یک بررسی از سوی نهاد CareerBuilder در سال 2013 نشان داد که 58 درصد رزومه های را که آنها بررسی کردند، غلطی املایی داشته است.

در واقع، افرادی که بیشتر به رزومه خود دقت بخرج میدهند و ازین سو و آنسو آنرا آرایش و پیرایش میکنند، دچار این اشتباه میشوند، چراکه دل آنها را قرار نمیگیرد و بار بار رفته یکی دوجای رزومه را ویرایش و یا هم چیزی بدان می افزایند و یا هم چیزی را از آن حذف میکنند، و سرانجام، یگان فعل و فاعل باهم مطابقت نمی یابد و یا هم نقطه‌ یا کامه را در جای اشتباهی میگذارند و یا هم تاریخها با هم خلط میشوند. من این مشکل را در رزومه های ام بی ای (MBA) زیاد میبینم. غلطی املایی بسیار وحشتناک است، چون کارفرما یا مدیر استخدام آنرا به عنوان سهل انگاری، عدم دقت و کیفیت و یا هم بی نظمی داوطلب تفسیر میکند.

راه حل؟
رزومه تان را از پائین (آخر) به بالا (آغاز) بخوانید؛ معکوس خواندن بشما کمک میکند تا بر هر واژه تمرکز کنید. و یا هم آنرا به شخص دیگری بدهید تا بدقت بررسی و ویرایش نماید.

اشتباه 2: طول رزومه

بهترین قاعده انگشت (rule of thumb) همینست که هر ده سال تجربه کاری تان را در یک صفحه بگنجانید. این کار مشکل است. نه؟ اما رزومه های طولانی سه یا چهار یا ده صفحه‌ی را هر کس بدقت نمیخواند. طوریکه بلیز پاسکال مینویسد: “من میخواستم به شما نامه کوتاه تر بنویسم، اما فرصت اش را نداشتم.” یک رزومه ترد و متمرکز، توانایی ترکیب، اولویت بندی و اطلاعات ضروری در مورد شما را بخوبی میتواند نشان بدهد. شما رزومه را اینطوری فکر کنید: یگانه هدف رزومه، شما را رسانیدن به مصاحبه است، بس! این برای متقاعد ساختن مدیر استخدام نیست که با دیدن آن به شما “بله” بگوید. برای اینکار مصاحبه که هست! و یا هم برای بیان داستان زندگیتان که نیست! رزومه ابزاریست که شما را به آن مصاحبه اولی میرساند. هنگامی که شما وارد اتاق مصاحبه شدید، رزومه دگر چندان اهمیتی ندارد. بنابرین رزومه کاری تان را کوتاه کنید، خیلی دراز است!

اشتباه 3: قالب بندی

رزومه کاری تان را همیشه تمیز و خوانا نگهدارید، مگر اینکه میخواهید به شغل طراحی یا هنرمندی درخواست بدهید، در غیر آن تمرکزتان باید فقط بروی پاکیزه و خوانا نگهداشتن رزومه تان باشد. فونت نوشتاری تان باید کم از کم 10 باشد. حداقل نیم انچ حاشیه بگذارید. کاغذ سفید و رنگ سیاه. فاصله های متناسب میان سطرها، ستون ها همتراز، نام و جزئیات تماس باید در هر صفحه باشد. اگر توانستید، آنرا در گوگل داکس (Google Docs) و مایکروسافت ورد (MS Word)، هر دو باز کنید، بعداً آنرا با یک ایمیل ضمیمه نموده، آنرا در پیش نمایش ایمیل هم ببینید. قالب بندیها از یک سیستم به سیستم دیگر درهم می آمیزد. حفظ آن بشکل پی دی اف (PDF) کار شایسته تری است.

اشتباه 4: اطلاعات محرمانه

من باری رزومه کاری یکتن از متقاضیان کار را که در یک شرکت مشاوره بسیار بلندرتبه بود، دریافت کردم. این شرکت سیاست محرمانه سختی داشت: نام مشتریان آن هرگز نباید افشا شوند. این متقاضی در رزومه خود نوشته بود: “مشاوره با یک شرکت بزرگ نرم افزاری در ردموند، واشنگتن”. او را دفعتاً مسترد کردیم. یک تضاد زاتی و طبیعی بین نیازهای کارفرمای شما (محرم نگه داشتن اسرار شرکت) و نیازهای شما (نشان دادن اینکه که چه آدم خوبی هستم تا یک شغل خوبی بدست بیاورم) وجود دارد! به همین دلیل متقاضیان همواره راهی را برای حفظ حرمت موافقت نامه های محرمانه شان می یابند، اما نه روحیه و جرأت آنرا. این یک اشتباه است. اگرچه این متقاضی مشخصاً اسمی از مایکروسافت نبرده بود، اما هر کسی که آنرا میدید، به منظور او پی میبرد. در یک بررسی کلی ما دانستیم که حداقل 5 تا 10 درصد رزومه های کاری اطلاعات محرمانه را فاش میکنند. این به من، منحیث یک کارفرما نشان میدهد که من اینگونه افراد را هرگز نباید استخدام کنم…. مگر اینکه بخواهم اسرار تجاری من به رقیبانم ایمیل شوند!

آسانترین راه حل. اگر چیزی را که نمیخواهید در روزنامه بچاپ برسد، با ذکر اسم و یا هم حتی با تصویر تان (و یا هم رئیس تان نمیخواهد آن چیز در روزنامه بنشر برسد)، آنرا در رزومه کاری تان ننویسید!

اشتباه 5: دروغ

این قلبم را میشکند. قرار دادن دروغ در رزومه کاری تان هرگز و هرگز ارزشش را ندارد. هر کس، حتی مدیران و رئیسان اجرایی، برای این دروغ بافی در رزومه های کاریشان از کار اخراج شده اند. (مدیر عامل گوگل بخاطر دروغ گفتن در رزومه اش از کار اخراج شد). مردم عموماً در مورد مدارک تحصیلی خود دروغ میگویند، و یا هم در مورد نمرات دانشگاهی شان (GPA) (من صدها تن را دیده ام که بقول خودشان نمرات شان را “تصادفی” بالا برده اند، و یکی را هم ندیده ام که نمراتش را “تصادفی” پائین آورده باشد – هرگز) و یاهم در مورد مکتب (مدرسه) یا دانشگاه شان دروغ مینویسند. مردم همچنان در مورد مدت کاریشان در شرکتها یا نهادهای مختلف، تیمهای کاری و اعضا آن و یا هم فروشات و سودشان در آن شرکتها دروغ میگویند. خلاصه، خود را خیلی خیلی بالا میزنند!

اما دروغ در رزومه کاری چه مشکلی دارد؟
سه مشکل بزرگ با دروغ نویسی وجود دارد: (1) دروغ تان را به راحتی میتوانند کشف کنند. با استفاده از انترنت، بازرسی مراجع و یا هم کسانی که با شما در شرکت کار کرده اند، همه میتوانند دروغ و تقلب تان را فاش سازند. (2) دروغ دروغ را ببار می آورد. یکبار دروغ گفتید، مجبورید برای حفظ آن بار بار دروغ بگویید. یکباری در رزومه تان دروغی را بنویسید و 15 سال بعد ارتقای بزرگی نصیب تان شود، اما دروغ تان آشکار شد!؟ میدانید که با شما چه میشود؟ بله، اخراج میشوید. دلایل اخراج تان را بعداً در مصاحبه بعدی تان توضیح دهید! (3) مادران مان به ما خوب تر تعلیم داده اند. جدی!

اینست، رهکارهای که رزومه کاری تان را به گند میکشند. اینها را هرگز انجام ندهید! مدیران استخدام بدنبال بهترین و شایسته ترین افرادی اند که بیابند، اما بسیاری از ما و شما، تضمین میدهم که همه مسترد میشویم. چرا؟ بخاطر اشتباهاتی که در بالا ذکر کردیم!

خبر خوش اینست که، با اجتناب ازین اشتباهات، شما تضمیناً برنده میشود!

 

برگرفته: اندیشکده اقتصاد و سیاست

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *