یکی از انواع بازاریابی هایی که شرایط جهان امروز با پیشرفت هایی که داشته است به وجود آورده بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ می باشد. با به وجود آمدن شبکه اینترنت جهانی یا اینترنت، آهسته آهسته وب سایت ها، شبکه های مجازی، ایمیل و غیره خلق شدند و شرایطی را ایجاد کردند که کسب و کار ها برای گسترش، مجبور به انتقال فعالیت های خود به این بستر شدند. انواع بازاریابی اینترنتی در ادامه آورده شده است که برای درک بهتر هرکدام یک توضیح کوتاه همراه با مثال گفته شده است.

  • گوگل ادز
  • ایمیل مارکتینگ
  • سئو
  • شبکه های مجازی

گوگل ادز
موتور جستجوگر گوگل امکاناتی دارد که کاربران می توانند تبلیغات خود را با روش های گوناگون به گوش مخاطبان هدفمند برسانند. این روش ها عبارت اند از: پرداخت هزینه به ازای هر کیلیک، پرداخت هزینه به ازای هر هزار بازدید، پرداخت هزینه به ازای کاری که کاربر اگر در سایت شما انجام دهد و پرداخت هزینه برای نمایش بنر تبلیغاتی شما درون سایت های گوگل.

هر یک از روش های بالا مزیت های خود را دارد ولی اگر به صورت کلی به این قضیه نگاه کنیم، بهترین تبلیغی که می توانید داشته باشید همین تبلیغات گوگل ادز می باشد. دلیل این موضوع هم جذب مخاطب هدفمند تر و به نسبت هزینه ی مصرفی بازده بسیار بیشتر می باشد. در واقع گوگل ادز می تواند بارسنگینی از بازاریابی اینترنتی را به دوش بکشد و کار را برای بسیاری از کسب و کار ها آسان و سریع تر کند به همین دلیل مورد توجه بسیاری از مشاغلی که در اینترنت هم فعالیت دارد قرارگرفته است.

ایمیل مارکتینگ
یکی از شاخه های دیگر بازاریابی ایمیل مارکتینگ است که اگر به خوبی اجرا شود، می تواند در تبدیل مشتریان عادی به مشتریان ویژه یا بالقوه نقش بسزایی داشته باشد. اگر بخواهیم به صورت سطحی تعریفی از این روش داشته باشیم، به ایجاد پیوند و ارتباط عمیق میان مشتریان و برقراری تعامل فراتر از خرید و فروش محصول، از اهداف ایمیل مارکتینگ می باشد. برای اجرای این متد، باید مخاطبانی که درون سایت شما ثبت نام نموده اند، به صورت دقیق دسته بندی شوند و مشخص شود که هر فرد در چه حوزه هایی از سایت شما استفاده کرده است. اگر علاقه مند به گرافیک می باشد ایمیل هایی که از طرف شما به ایشان ارسال می شود باید مرتبط با آموزش طراحی گرافیک باشد تا هم در هزینه ارسال ایمیل صرفه جویی شود و هم مخاطبان هدفمندتر به سمت کسب و کار شما جذب شوند. ایمیل مارکتینگ علاوه بر افزایش فروش و جذب مخاطب در برندسازی شما نیز تأثیر خواهد داشت.

سئو
به بهینه سازی وب‌سایت ها برای ربات های موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، سئو می گویند که در بازاریابی اینترنتی بسیار معروف و تخصصی تر هم شده است. در واقع گوگل برای نمایش دادن سایت هایی که در یک زمینه مشترک فعالیت دارند تعدادی فیلتر و ویژگی برای خود دارد که هرچقدر وب سایت شما به این ویژگی ها نزدیک تر باشد درنتایج گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت. امروزه کمتر کسی را می توان یافت که اسم گوگل به گوشش نخورده باشد و از این ابزار استفاده نکرده باشد، به همین دلیل گوگل مانند یک بازار بزرگ می باشد که بیشتر مردم دنیا برای رفع اکثر نیازهای خود به آن مراجعه می کنند و برای این که در این بازار بزرگ یک غرفه ی کوچک داشته باشید باید بحث سئو و بهینه سازی سایت را برای این بازار بزرگ در دستور کار خود قرار دهید.

شبکه های اجتماعی
با پیشرفت علم و ظهور گوشی های هوشمند، بستری مناسب برای به وجود آمدن نرم افزارهای شبکه اجتماعی مهیا شد و هر روزی که می گذرد این شبکه های اجتماعی بزرگ تر و بزرگ تر می شوند و بر تعداد مخاطبان آن ها اضافه می شود. شبکه های اجتماعی یک مکان عالی و ایده آل برای گسترش کسب و کارها می باشند و بازاریابان نیز به این موضوع واقف اند و اگر می خواهید در مبحث سئو نیز پیشرفت بهتری داشته باشید فعالیت در شبکه های مجازی و مخصوصاً اینستاگرام لازم است. البته فعالیت در این شبکه های اجتماعی متفاوت تر از بحث سئو و تولید محتوا درون سایت ها می باشد که برای ورود به این حوزه بهتر است دانش و اطلاعات کافی داشته باشید و با برنامه ریزی هدفمند و بلتد مدت مطمئن باشید نتیجه را احساس خواهید کرد.

اصطلاحات بازاریابی

در بازاریابی و مخصوصاً بازاریابی اینترنتی که مبحث داغ این روزها می باشد و افراد زیادی در این حوزه فعالیت دارند، برخی اصطلاحات و روش هایی به غیر از موارد گفته شده وجود دارد که برخی از آن ها را نام می بریم که در مقالات بعدی به صورت تخصصی به برسی تک تک این اصطلاحات و روش ها پرداخته شده است.

بازاریابی عصبی
در این نوع بازاریابی که با علم نوین و تکنولوژی آمیخته شده، سعی می شود تا با انجام آزمایشاتی بر روی مغز انسان ها متوجه شوند که چه جملات، رنگ ها، تصاویر و غیره ای بر روی افکار و تصمیم گیری های هر فرد تأثیر گذار می باشد و با به کار گیری آن جملات، روش ها و تصاویر، فروش و جذب مخاطب را افزایش می دهند. برای مثال با بررسی های انجام شده، رنگ های گرم جذابیت زیادی دارند و تأثیر فوق العاده ای در جلب نگاه مخاطب می گذارند و به همین علت در تبلیغات بیشتر سعی می شود تا از رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجی و… استفاده شود. به این نوع بازاریابی و ترفند هایی که در آن استفاده می شود بازاریابی عصبی می گویند که امروزه مورد توجه بسیاری از کسب و کار های فعال و بزرگ در جهان گرفته است و دلیل این موضوع هم نیاز به صرف هزینه های بسیاربالا برای به دست آوردن این نوع از اطلاعات می باشد.

بازاریابی چریکی
به نوعی از بازاریابی که کاملاً در خلاف جهت با بازاریابی متعارف و عادی می باشد بازاریابی چریکی می گویند. گاهی اوقات ترفند هایی که در بازاریابی چریکی استفاده می شود ممکن است به ضرر مشتریان یا مخاطبانی که در این نوع بازاریابی مشارکت داده می شوند تمام شود. برای مثال در بسیاری از فیلم ها دیده ایم که آدم بدهای فیلم دوست دارند با انجام کار هایی مانند پخش یک ویروس عجیب یا یک بیماری خاص اکثر مردم را آلوده کنند و تنها خود فرد یا شرکت پشت این قضیه، درمان این بیماری یا ویروس را دارد که اغلب هم قصدشان از این کار یا به دست آوردن قدرت و حکومت بر کل دنیا است یا هدف اصلی پول می باشد و ممکن است در این میآن‌هم افراد زیادی کشته شوند که اهمیتی برایشان ندارد. البته مثال گفته شده کمی اغراق آمیز و نمونه ای از فیلم های معروف بود ولی نمونه ای از بازاریابی چریکی را تداعی می کند.

بازاریابی چابک
در روش بازاریابی چابک، هدف تجزیه یک کار و پروژه بزرگ به کار ها و پروژه های کوچک است تا هر فرد یکی از این پروژه ها یا اهدافی را که باید به سر انجام برساند. به این ترتیب زمانی را که صرف انجام یک پروژه بزرگ می شود تا چندین برابر کاهش می دهد. این روش دقیقاً کار اهرم ها را برای ما انجام می دهد؛ یعنی اگر شما بخواهید لاستیک یک ماشین را تعویض کنید باید ارتفاع ماشین با زمین افزایش یابد، شاید این ارتفاع ناچیز باشد ولی عملاً انجام آن برای ما غیر ممکن است. خب در این مواقع از جک که نوعی اهرم است استفاده می کنیم، به این صورت که شاید ده متر آن جک را تکان دادیم ولی ماشین یک سانتی متر از زمین ارتفاع گرفت. در حالت اول یعنی بدون استفاده از جک یا همان نیروی کمکی نمی توانستیم لاستیک ماشین را تعویض کنیم ولی اگر مانند حالت دوم، کار های بزرگ و غیر ممکن را کوچک و کوچک تر کنیم می توان نتیجه گرفت که بسیار راحت تر انجام می شوند. بازاریابی چریکی هم دقیقاً به همین صورت می باشد با این تفاوت که در بازاریابی چریکی اولین چیزی که اهمیت دارد زمان می باشد و با تقسیم یک پروژه بزرگ به پروژه کوچک تر و تقسیم کار ها میان تعداد افراد زیاد، زمان انجام پروژه تا چندین بار کاهش می یابد.

بازاریابی دهان به دهان
تبلیغات دهان به دهان، بهترین نوع تبلیغی است که می توانید داشته باشید. در این نوع از تبلیغات، مخاطبان یا مشتریان شما در جمع هایی که حضور پیدا می کنند تعریف کسب و کار شما و خدماتی که انجام می دهید، حال به اختیار خود و یا ناخواسته انجام می دهند و بدین ترتیب موجب جذب مشتری به سوی کار شما می شوند. در بازاریابی دهان به دهان هدفی که وجود دارد، ایجاد تفکری درون مشتری است که در میان خانواده و اقوام خود تبلیغات کسب و کار شما را انجام دهد. برای مثال شما می توانید با بالا بردن کیفیت کار، خدمات و یا محصولاتتان چنان رضایت مخاطبان خود را بالا ببرید که هر وقت سخنی مربوط به کار شما به میان کشیده شد، فرد مذکور تبلیغ کسب و کار شما را به صورت کاملاً رایگان انجام دهد. در این صورت بازدهی که خواهید دید غیر قابل تصور خواهد بود.

بازاریابی تلفنی
این نوع بازاریابی مربوط به دسته اول بازاریابی می شود، یعنی بازاریاب اولین قدم را برای ایجاد تعامل و ارتباط برمی دارد. برای مثال یکی از کارهای شرکت ما یعنی آژانس دیجیتال مارکتینگ پارماتیک انجام امور خدماتی است در نتیجه می توانیم با برقراری تماس با مخاطبانی که تصور می شود می توانند تبدیل به مشتریان مجموعه ما شوند، ترفند بازاریابی تلفنی را پیاده سازی نماییم.

بازاریابی پنهان
بازاریابی پنهان به مجموعه کار هایی گفته می شود که در نگاه اول تبلیغی نشان داده نمی شوند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید. در فیلم تبدیل شوندگان یا Transformers سعی شده است که در طول فیلم از یک نوع ماشین استفاده شود و تمامی افرادی که این فیلم را دیده اند، نوعی علاقه به ماشین هایی که در این فیلم استفاده شده است پیدا کرده اند که این نشان گر بازاریابی پنهانی است که شرکت های بزرگ ماشین سازی از آن استفاده نموده اند. یکی دیگر از مثال های جالب می تواند سوتی هایی باشد که درون فیلم ها رخ می دهد و ممکن است اتفاقی هم نباشد.

اگر یادتان باشد در قسمتی از سریال گیم آف ترونز یک عدد نوشیدنی از شرکت استارباکس وجود داشت که به عنوان یک سوتی بزرگ درون شبکه های مجازی و میان مردم ترند (یهو توجه ها بهش زیاد شد) شد. خب نتیجه ای که دربر داشت معروفیت و تبلیغ آن برند در میان مردم بود و شاید افرادی که حتی نام استارباکس هم به گوششان نخورده بود ناخودآگاه با این شرکت آشنا شدند. این روش یک نوع بازاریابی پنهانی است.

بازاریابی ربایشی
در این نوع بازاریابی مخاطب جذب کار شما می شود و شما فقط با تولید محتوا درون وبلاگ یا شبکه های اجتماعی و… در حال انجام بازاریابی ربایشی هستید. برای مثال خوده بنده با نوشتن این مقاله درحال بازاریابی ربایشی هستم و اگر مخاطبانی که از این محتوا و محتواهای دیگر سایت خوششان بیاید، جذب شرکت ما می شوند.

بازاریابی سبز
به تمامی بازاریابی هایی که در آن محصولات و خدماتی به مردم ارائه شود و آن محصولات و خدمات برای محیط زیست ضرری نداشته باشند و چه بسا به بهبود آن‌هم کمک کند بازاریابی سبز گویند.

بازاریابی ویدیویی
در این نوع بازاریابی که کاملاً هم از نامش پیداست، بازاریاب با استفاده از ویدیوهای مختلف و پخش آن ها در شبکه های مجازی و اینترنت سعی در جذب مخاطب دارد و این حوزه نیازمند تخصصی بیشتر به نسبت روش های قبلی بازاریابی دارد.

بازاریابی صنعتی
در این نوع بازاریابی مشتری و ارائه دهنده خدمات هر دو صاحب شغل و کسب و کاری هستند. این نوع بازاریابی مصداق بارز برون سپاری می باشد. مثال اگر کار شما و شرکتی که دارید، تولید گوشی های هوشمند می باشد، می توانید صفحه های گوشی را از شرکت هایی که این صفحات را تولید می کنند تهیه کنید. در واقع شما به جای تولید این نوع قطعه، آن را خریداری می کنید که می تواند بسیار برای شرکت شما پر سود هم باشد چون به جای سرمایه گذاری برای تولید آن قطعه می توانید کیفیت گوشی هایتان را بالا ببرید. به این کار بازاریابی صنعتی یا نوعی برون سپاری می گویند.

بازاریابی مصرفی
اگر سعی دارید واسطه ها را حذف کنید و محصولاتتان مستقیماً به دست مصرف کنندگان برسد در واقع می خواهید بازاریابی مصرفی انجام دهید. در این نوع بازاریابی با حذف واسطه ها قیمت تمام شده محصولات یا خدمات کاهش یافته و در نتیجه فروش بیشتر در انتظار شما خواهد بود.

بازاریابی ویروسی
زمانی وجود دارد یک ویدیو یا هر چیز دیگری در زمان خیلی کوتاه میان قشر عظیمی از مردم مانند ویروسی پخش می شود. حال اگر با برنامه ریزی دقیق و در زمان و مکان مناسب، بتوانید محتوایی را به صورت ویروس میان مردم پخش کنید بازاریابی ویروسی انجام داده اید که در برند سازی شرکت ها می تواند بسیار تأثیر گذار باشد.

با یادگیری این اصطلاحات و ویژگی هایی که گفته شد می توانید در زمینه بازاریابی اینترنتی حرفی برای گفتن داشته باشید.

جمع بندی

حوزه ی بازاریابی بسیار گسترده می باشد و از دیرباز تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. اگر بخواهیم تعریفی کلی از این موضوع داشته باشیم می توان گفت که بازاریابی به تمامی فعالیت هایی که برای شناساندن محصولات، خدمات، ایده های یک کسب و کار و غیره به مشتریان و مخاطبان صورت می گیرد، گفته می شود. در ادامه تعریف بازاریابی به دو نوع کلی این حوزه پرداختیم و با مثال هایی سعی در داشتن یک درک بهتر از بازاریابی برای مخاطبان داشتیم. ویژگی هایی که برای پیشرفت بهتر در بازاریابی باید یک بازاریاب داشته باشد نیز گفته شد. یکی از شاخه های بازاریابی که با پیشرفت تکنولوژی شاهد ظهور آن هستیم یعنی بازاریابی اینترنتی نیز به طور جامع برسی شد. امید است توانسته باشیم در حل بسیاری از مشکلاتی ذهنتان را درگیر ساخته کمکی کرده باشیم. اگر از این مقاله راضی بودید و یا اشکالات و نواقصی وجود داشت، خوشحال می شوم آن را با سایت پارماتیک در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: پارماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *